söndag 19 april 2009

Sikta högt!

Hur långt ner på botten du än må vara, sikta högt!
Även om du bara kommer halvvägs så är du högre upp än där nere.

Vi människor underskattar vår kapacitet, desto högre och krävande mål vi sätter upp för oss själv, desto längre kommer vi.

Det finns inget som heter; det går inte, det är inte möjligt, jag kan inte.
Allt går, bara man vill.

Simpla saker kan förändra en hel livsstil, så länge man står för sin vilja.

Vem hade kunnat tro att Rosa Parks vägran att ge upp sin sittplats på bussen till en vit man skulle resultera i en 381 dagar lång bojkott av kollektiv trafiken som i sin tur resulterade i att USA:s högsta domstol kom fram till att "regeln" stred mot grundlagen. Allt detta för att Rosa Parks tro och vilja var starkare än någon fånig regel.

Det finns inget som heter dåliga människor däremot finns det något som heter svaga människor. Hur många människor föds till att utföra en dåliga, hemsk eller rent av förfärlig handling? Inga.

Det finns åtskilliga exempel på två individer från samma familj, samma hem, samma uppfostran men, trots det, totalt olika vägval. En hamnar rätt, den andre går vilse. Jag är trött på alla ursäkter:

- "det beror på personens umgänge"
- "föräldrarna"
- "trauman"

Visst är det i grund och botten en bidragande faktor MEN allt handlar om individen vilja och styrka, that's it! Det är inte mer invecklat och freudianskt än så. Tyvärr. Det intresserar inte mig det minsta vad så kallade experter eller efterblivna politiker påstår.

Visst finns det psykiskt sjuka människor men vi har alla en undermedveten styrka, att erkänna att man är sjuk och behöver hjälp, att dessutom söka sig till den hjälpen är bland de starkaste handlingarna en person kan begå.

Att vår vård är åt helvete är ett annat inlägg. Återigen, vilja och styrka. Jag vägrar tro att en högutbildad person som ägnat sitt liv åt att hjälpa utsatta, sjuka människor böjer sig för restriktioner, mer kamp anda än så måste det finnas.

Jag efterlyser fler Rosa Parks som vågar sikta högt. Även när de är längst ner.

Who said that dreams don't come true?

1 kommentar:

  1. du är så klok mitt hjärta.
    men nu tycker jag du tar åsnan i öronen och skriver mer.
    love

    SvaraRadera