söndag 1 mars 2009

Malmoe city

Det är verkligen sinnessjukt hur nästintill en hel generation kan förstöra en stad.

Var man än går finns dom där! Dom där högfärdiga, spydiga, irriterande människorna som tror dom är allsmäktiga.

Att man inte ens kan gå på bio i lugn och ro är inte ens lite logiskt. En kille från Göteborg frågade mig på ett ute ställe här i Malmö hur det kommer sig att alla är så fientliga. Jag hade inget svar. Även jag är fientlig. Väldigt sällan tillåter jag en främmande tilltala mig, i vanliga fall snäser jag eller ber dom fara och flyga. Tydligen är det fler som känner av spänningarna i luften som kommer från allas vilja att hävda sig.

Hade alla bara stått för deras vilja och varit ärliga mot sig själv så hade allt varit så mycket lättare än att gå runt och försöka hitta möjligheter till att ständigt hävda sig och passa in i den självskapta profilen. Det som är extremt komiskt är att alla kastar ordet respekt höger och vänster, men ingen tycks förstå innebörden. Ger man respekt, får man respekt. Rädsla är inte respekt. Hur svårt ska det vara?

Jag undrar verkligen varifrån detta fenomen kommer. Någon som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar