fredag 27 februari 2009

Ärlighet

Jag har under mina yngre dagar inte alltid varit så ärlig som jag borde ha varit. Troligen är det en mognadsfråga, jag vill gärna tro att de flesat som är oärliga bara inte kommit till det stadiet i “mänsklig mognad” (låt mig leva i min föreställda värld ett tag till!)

Min “unga” oärlighet är inget jag är stolt över, men det är något jag absolut står för! För när allt kommer omkring, vad annat kan man göra än att stå för det man sagt, gjort, tycker och tänker? Varför ska det vara så jäkla svårt för vissa människor? Det värsta som kan hända är att någon inte håller med om ditt tyckande och tänkande, att någon tar illa upp av din uppriktighet eller helt enkelt ogillar dig på grund av något du gör/gjort. Men helt ärligt! HUR ILLA ÄR DET?! Alla kan inte gilla alla!

Jag påstår inte att jag är 100% ärlig, jag önskar att jag kunde vara det! Dock så kan jag med 99% säkerhet säga att skulle någon ifrågasätta hur ärlig jag är/varit om en viss sak eller situation så hade jag, troligen, i 99% av fallen stått för att ”det där” var nog inte sådär jätte ärligt av mig! Jag kan finna det svårt att vara 100% ärlig i fall då man kan såra en människa eller då jag helt enkelt inte tycker att en människa förtjänar att jag är ärlig! Dubbelmoral? Kanske det ja! Men; What goes arround, comes arround! DET STÅR JAG FÖR!

Så till min egentliga fråga som försvann någonstans bland bablet ovan; varför är det så jäkla svårt att vara ärlig?! Särskilt om banala saker som vad man egentligen tycker, vad man egentligen vill och vem man egentligen är?! Man behöver inte vara omtyckt av alla! Jag vill absolut inte att någon ska gilla mig för någon jag egentligen inte är! Det är bara energikrävande och slöseri med dyrbar tid! Tro mig, jag vet!

Jag är inte perfekt, och vill inte vara! Jag har gjort och gör mina misstag, som de flesta andra, men jag vill gärna tro att det finns en mening med allt och att man i slutändan kommer ur det som en erfaren och större människa! Det är mänskligt att fela och det är ok, så länge man lär sig av sina misstag! Dessutom så förtjänar nästan alla människor en andra chans, en klyscha, jag vet, men oftast så är det faktiskt så! Jag förlåter hellre än att ödsla energi på att vara arg och irriterad, för i slutet av dagen så är det jag som mår dåligt, inte objektet för min irritation/aggression!

Be the best that you can be, ’cause in the end, that’s all you can do!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar