fredag 27 februari 2009

Religion

Läste en artikel på aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/debatt/article4204985.ab)

Om jag inte missuppfattat det hela så är jag en undertryckt kvinna för jag är troende.

Jag är inte muslim, jag är kristen ortodox. Inte för att jag anser att det spelar någon större roll.

Först och främst så gömmer skribenten sin okunskap bakom ett väl utvecklat ordförråd som får dennes åsikter att verka väl grundade.

Bland annat så tar denne upp burkan som symbol för “ett extremt kvinnoförtryck”. Jag kan hålla med om att även jag anser detsamma. Dock pågrund av att det i koranen inte står att en kvinna måste bära burka. Jag tvivlar på att det är många som överhuvudtaget känner till varför en kvinna “skall” bära slöja. Men om man pratar med många av de här kvinnorna så har de faktiskt valt det själv eftersom man enligt Islam inte får lov att tvinga en kvinna till att bära slöja.

När profeten Muhammed vandrade bland olika byar såg han män som satt med handarbete, då en kvinna med långt, svajande hår gick förbi förstörde männen de arbete som de höll på med. Enligt honom, bör därför en kvinna ha en slöja över håret för att det inte ska distrahera männen. Hur pass täckande den skall vara är en tolkningsfråga.

Jag säger inte att jag håller med om detta, det gör jag inte men tycker det är ett bra exempel på hur vissa grupper tolkar heliga skrifter till egen nytta.

Inställningen gentemot religion är skribenten väldigt tydlig med, särskilt mot islam. Vad denne inte tycks veta är att islam är den enda religionen som tillåter skilsmässor. Islam är också den enda religionen som ständigt påpekar en kvinnas betydelse för det mänskliga livet. Det är inte många som vet. Just därför anser jag att det är extremt viktigt att religionskunskap finns som obligatoriskt ämne i skolorna för att undvika sådana uttalanden. Personligen så är jag väldigt intresserad av olika åsikter och uppfattningar och har därför läst väldigt mycket om Koranen samt vissa delar ur Koranen. Kunskap är makt ;)

“Richard Hawkins skriver i sin bok ”Illusionen om gud” att ”det finns inga muslimska barn, det finns inga kristna barn, det finns bara barn till muslimska och kristna föräldrar”. ” Naturligtvis stämmer detta till en stor del. Mina föräldrar är någorlunda kristna eller om man kan kalla det så. De tror på gud, på ett kristet vis. Jag kan inte erinra mig om att min föräldrar någon gång, under hela min uppväxt, har talat om religion med mig eller tvingat mig tro saker och ting. På detta vis har jag själv kunnat söka fakta och själv välja huruvida jag vill eller inte vill vara troende.

Jag tvivlar på att det finns många kunniga människor idag som tror på allt som står i biblen, koranen eller tora. Dessa böcker är skrivna av människan, jag finner inte det logiskt att det som står skall stämma men trots det så tror jag starkt på “en övernaturlig gud” bland annat på grund av många olika upplevelser och då menar jag inte att jag har haft någon religiös uppenbarelse.

Att skribenten talar så starkt om demokrati och sedan föreslår att vi ska stryka religionsfrihet är inget annat än absurt!

Alla människor har rätt till egen tro och tycke! Om någon anser att deras tro på en sten är en religion så får de jätte gärna tro så! INGEN människa ska bli tillsagd av andra vad den ska eller inte ska tro. Just därför anser jag att det är extremt viktigt med kunskap. Just därför anser jag att alla människor bör, under sin skolgång, informeras grundligt om alla de olika religionerna men även om ateism. Alla har rätt och tro på precis vad de vill.

Dessutom så bör alla människor förstå just de jag nämnt ett antal gånger, alla har rätt att tro på precis vad de vill. Ingen ska påtvingas någon annans tro. Jag vet att många kommer kommentera att Islamister “gör det” men enligt Koranen så får man inte tvinga någon till att bli muslim, kortfattat så står det att det inte spelar någon roll om man följer de 5 pelarna till punkt och pricka, så länge man inte verkligen tror så “räknas” det inte.

Genom kunskap kommer makt. Makt över eget tycke och tänkande. Hade vi koncentrerat oss mer på att se till att vår befolkning är välutbildad så hade vi sluppit oroa oss för sekt bildning i så stor utsträckning. Men vi måste även lära oss ha förståelse då menar jag inte acceptans. Många människor blir någon gång utsatta för något som får deras världsbild att rasera och ser en sekt som sin räddning. Genom kunskap kan vi kanske minska antalet anhängare men det kommer alltid finnas sekter så länge det finns mänsklig svaghet.

På senare tid har människor blivit mer toleranta och intresserade av spiritualism. Vilket jag tycker är både bra och intressant så länge man är kritisk och granskar fakta. Det är underbart att människor vågar vara mer öppna om sin tro och uppfattning. Däremot är det sorgligt att denna artikel som påpekar att vi faktiskt bor på 2000-talet tycks komma från 1500-talet då det bland annat pågick häxjakt. Kom ihåg att okunskap bidrar till rädsla. Vilket skribenten verkar drabbats av; rädsla för det “okända”.

Religionsfrihet till alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar