fredag 27 februari 2009

Ingen nyhet?

Ingen kan ha missat de “stora nyheterna” om polisens beteende i Rosengård.

http://www.sydsvenskan.se/skane/article411873/Skanepolisen-hotas-av-stamning-for-hets.html

Men seriöst! Hur många är förvånade? Detta kan knappast räknas som en nyhet! Jag tror inte att det finns en enda ungdom i Malmö som inte vet hur polisen beter sig! Varför kommer det då inte upp förrän nu? Antingen så har tidningarna inget bättre att skriva om eller så har ingen vågat yttra sig tidigare!

I princip alla ungdomar i Malmö vet att polisen vill man inte ha att göra med, särskilt piketstyrkan. Det går inte att räkna hur många som fått stryk av dessa underbara män som ska upprätthålla lag och ordning.

Jag känner till ett antal fall där polisen betett sig som, rent ut sagt, svin! (inte undra på att de kallas för grisar)

Jag är uppvuxen i Fosie. När jag var 14år gammal satt vi ett antal vänner på en skolgård (det fanns inga vidare valmöjligheter). Piketstyrkan rullade in, hoppade ur bilen och radade upp oss mot väggen. Jag var vettskrämd, jag hade aldrig tidigare varit i kontakt med polisen. H, en frispråkig liten kille blev arg och ifrågasatte deras beteende. In i piketbussen blev han släpad, där fick han lägga sig ner. Över sig fick han, vad han tror var, telefonkataloger var på en polisman slog med batongen över. Varför? Telefonkatalogerna sprider ut slagen, vilket gör att det inte bildas några blåmärken. Jag kan berätta om minst 5 sådana här händelser till där händelseförloppet är snarlikt.

När min bror blev skuren i halsen satt vi och väntade på akuten, där det för övrigt var en massa poliser. Jag följde med min pappa ut för att röka. Naturligtvis så hade min pappa varit högljud och upprörd. Vid ingången, på väg in igen, stod en polisman som argt konstaterade att han inte tänkte släppa in min far för han hade uppträtt “stökigt”.

- “Jag hoppas din son ligger här en dag och du undrar huruvida han kommer överleva eller inte, då vill jag se hur sansat du kommer bete dig”

Polismannen stirrade argsint på mig “varför säger du så?”

- “Det gör ont när det berör dig personligen” svarade jag och vände med min far, fortfarande ovetandes om hur det gått med min bror.

En dag stannade jag, min bror och en väninna på bensinmacken vid vårt hem för att handla. När vi sedan skulle köra igen så stod en bil parkerad tätt bakom samt bredvid, framför stod en äldre man med sin motorcykel. Jag kunde omöjligt köra ut igen. Jag bad min bror, som är en rakad, mörk, stor 19åring, att be mannen och flytta på motorcykeln så att jag kan köra ut.

“Ursäkta vill du vara så snäll och flytta på din motorcykel så vi kan köra ut?”

“Snart” sa han och fortsatte putsa sin hjälm.

Jag påpekade att han kan väl lägga undan hjälmen och flytta motorcykeln, jag hade ingen lust och stå där hela dagen.

“Ursäkta vill du vara snäll och flytta på motorcykeln, vi har lite bråttom” frågade min bror ännu en gång.

“Ska det vara så jävla svårt att köra ut, kan hon inte köra eller?”

Det räckte för att jag skulle flyga i taket. Jag vevade ner rutan och fråga honom om det såg ut som att jag hade förmågan till att köra över alla parkerade bilar.

Han flyttade motorcykeln åt sidan, jag stannade till för att tacka, extremt trevligt bara för att irritera honom.

“Tack så jäääätttteeeeee mycket”.

“Har du verkligen körkort?”

Då åkte brorsans humör i taket: “vad är ditt problem jag frågade snällt om du kunde flytta dig lite?!”

“Kom ut så ska jag visa dig vad mitt problem är”, vips så var polisbrickan framme.

Min bror ifrågasatte vad han menade med det och vad det hade med saken att göra.

“Jag har gjort rätt så det intresserar inte mig”.

Som svar fick han en spydig kommentar: “med dig står det ju inte mycket rätt till”

Jag bokstavligen flög ut ur bilen, skällde ut honom, sa att han borde skämmas och att det inte var konstigt att folk avskydde poliser, jag bad om hans namn, vilket han motvilligt gav mig.

Väl hemma ringde jag advokaten, berättade vad som hänt, varpå han informerade mig om att visst det går att anmäla men troligen så var det helt meningslöst trots att vi hade vittnen. Denne, som jag hade namn på, var tydligen högt uppsatt.

Är det konstigt att folk inte har någon respekt för polisen, är det konstigt att ingen har yttrat sig förrän nu? De gör och säger precis vad de vill för ingen kan komma åt dem! Skulle man försöka så blir man idiot förklarad!

Skall nästa generation ha respekt för auktoritet så krävs en enorm reformation! Poliserna idag har ingen kunskap om varken de olika kulturerna, moralvärderingar eller situationer som många ungdomar befinner sig i idag. Hur många personer, som har en välfungerande familj, folk som bryr sig och ifrågasätter och känner tillit för omgivningen, hade utfört kriminella gärningar?! Inte många. Värt att ha i åtanke är att de flesta bär på aggressioner på grund av att de inte har tillgång till det de behöver för att utvecklas i rätt riktning. När en auktoritet sedan visar att dessa barn inte ens kan ha tillit för dem så är det inte så konstigt att respekt går förlorad. Som alla vet så är respekt inget man kan kräva, det är något man förtjänar oberoende av vilken ställning man har i samhället.

Jag är bokstavligen trött på alla teorier som baseras på statistik och antaganden. Jag läser som nämnt kriminologi, ofta stöter jag på fakta och uttalanden som inte har något alls med verkligheten att göra. Kommunismen ser också bra ut på “papper” men hur mycket fungerar i praktiken?

Att i tidig ålder introducera ett antal poliser som regelbundet och ofta närvar i skolorna hade inte bara stärkt banden mellan ungdomarna och poliserna, de hade även utvecklat en förståelse för varandras moraliska uppfattningar och förhoppningsvis hade de kunnat lära av varandra. Skulle dessa ungdomar sedan hamna i klammer med rättvisan så kan jag tänka mig att det är extremt pinsamt när en människa, som följt en individ från barnsben, frågar: “hur kunde du?”

Summa, summarum; Det är ingen nyhet att många poliser utnyttjar sin auktoritet, lidande blir de polismän som faktiskt tar sitt jobb som upprätthållare och väktare på fullt allvar samt vår ungdom, som Sverige, för övrigt, skickar rakt åt helvetet. Vilket jag redan nämnt i tidigare inlägg.

_____________________________________________________

Uppdatering! Jag rekommenderar STARKT Lisa Magnussons krönika! KLOCKREN! http://www.aftonbladet.se/debatt/lisamagnusson/article4373836.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar