fredag 27 februari 2009

Ge blod!

Tjohoooo imorgon ska jag på min första provtagning för blodgivare!

Det är en otroligt mäktig känsla! Tänk om just mitt blod kan rädda en människa?

Perodvis finner man artiklar om blodbrist i massmedia http://hd.se/skane/2008/12/01/blodbrist-hotar-i-jul/, särskilt i juletider. En sådan situation borde inte ens uppkomma.

Jag förstår att det kan vara jobbigt om man har nålskräck men det är i endast 10 minuter som man behöver stå ut med “pinan”. Hela besöket tar ca 30 minuter.

Är inte 30 minuter av ditt liv värt att skänka åt möjligheten att kunna hjälpa en annan människa?

Jag själv har väldigt svårt för alla typer av blodprov då de aldrig riktigt lyckas hitta mina vener utan att “rota runt”. Men, men det är det värt även om chansen skulle vara minimal att någon behöver just mitt blod, så kan det faktiskt behövas någon gång!

Många av oss hade nog inte blivit så glada om det inte fanns någon blodgivare om vi hade råkat ut för en olycka!

“Behandla andra som du själv vill bli behandlad” så gå in på https://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=3&blckey= och anmäl dig nu! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar