fredag 27 februari 2009

I drömmarnas land

Gick och småpratade om drömmar igår. (På gymmet då, ja jag var tvungen att nämna det, stolt :D)

Detta med drömmar är verkligen helt fantastiskt. Jag har alltid haft väldigt tydliga drömmar som jag ofta kommit ihåg nästan i detalj lååångt efter att jag drömt. En dröm som verkligen påverkade mig något ofantligt var en dröm jag hade i somras när jag var i Makedonien.

Jag drömde att jag var i USA för att plugga. Där hade jag gift mig och var gravid. Min man var världens underbaraste likaså hans syster. Jag skulle till läkaren för kontroll av fostret. När vi kom till mottagningen så var det ett väntrum med apotek. Framför mig i väntrummet satt en litten blond, kortklippt flicka med glasögon. Jätte söt, såg lite blyg och sjuk ut. Under tiden vi satt och väntade så hördes en ringsignal med Alpha Blondy’s låt “Jerusalem”. Jag påpekade till min man att jag tycker väldigt mycket om den låten. Helt plötsligt så började den lilla flickan sjunga inledningen till denna låt;

barouh atat adonai
barouh aba yeroushalaim

Vilket på ett ungefär betyder; välsignad är du gud, välsignad är den som kommer till Jerusalem. Detta hade egentligen ingen större betydelse men rösten som kom ur munnen på den lilla, blyga, sjuka flicka var helt otrolig. Alla stannade upp och lyssnade, jag fick tårar, likaså fick en stor, väl bygd man som stod i kassan lite längre fram. Inte för att vi var ledsna, för att flickan sjöng så otroligt vackert.

Naturligtvis så blev jag ju väckt av min käre bror. Själva drömmen i sig kanske inte var något vidare speciell men känslan jag hade efter och som jag känner än idag när jag tänker på den var och är fullkomlig lycka, jag minns denna känsla så tydligt att jag hade svårt och få grepp om verkligheten långt efter att jag hade stigit upp. Allt var så otroligt tydligt, jag minns namn på min “man” och hans syster, deras utseende, många andras utseende, mottagningen, mig själv med magen i vädret, ja allt!

Hur är då detta möjligt? Hur kan man drömma om platser man aldrig besökt, människor man aldrig sett och upplevelser man aldrig upplevt?

Jag är otroligt fascinerad av det mänskliga psyket och har läst väldigt mycket som är relaterat till just det. Bland annat så har jag läst; “Din drömguide” skriven av Sylvia Browne där hon talar om 5 olika sorters drömmar:

- Astral resor: märkliga resor i drömmarnas land.

- Profetiska drömmar: att drömma något som sedan sker.

- Frigörelsedrömmar: drömmar som oftast brukar frigöra våra rädslor som t.ex. bli jagad, dö, sen en närstående dö m.m. detta skall vara till för att frigöra den rädsla som kan finnas i vårt undermedvetna och visa att “så farligt är det inte”.

- Önskedrömmar: Ungefär som frigörelse drömmar men utspelar det vi önskar, både medvetet och undermedvetet.

- Minns inte namnet på den 5 typen av drömmar den beskriver dock hur man kan somna med känslan av att inte kunna lösa ett problem men att sedan kunna vakna och ha den absoluta lösningen.

Dessutom så skriver hon om förmågan att kunna styra sina egna drömmar. Hur många har någon gång drömt och samtidigt tänkt tanken “det här är en dröm”. Genom att försöka styra drömmen när man uppmärksammar att man befinner sig i ett sådant medvetande tillstånd kan man bl.a. motverka sina rädslor. Låt säga att man blir jagad i drömmen där man faktiskt kan göra precis allt, stanna upp, vänd dig om och bekämpa din rädsla.

Det kanske inte låter så vettigt men jag rekommenderar verkligen alla att läsa den om inget annat så för nöjesskull.

Att kunna kategorisera drömmarna är extremt svårt, det jag upptäckt de gånger jag provat är att man måste vara väldigt medveten om sig själv, sina tankar, rädslor, önskningar, i princip allt som försegår i psyket. Vilket inte är världens lättaste, inte ens i närheten.

Även om man tror eller inte tror på dessa teorier så är det extremt nyttigt att vara medveten om sig själv och psyket som styr oss. Inte bara för ens egen skull men även för omgivningen, om vi är klara med vad vi vill, tycker och tänker så är det lättare att välja sällskap därefter och bli behandlad på de vis man vill bli behandlad.

Vi kommer troligen aldrig riktigt få veta hur det går till i drömmarnas land. Men alla Freudianska teorier kan vi förkasta, då snubben troligen var nymfoman.

Så ta hjälp av drömmarnas land och bli medveten om dig själv!

foto298.jpg

“From now on I’m gonna be my own best friend”

Me, myself and I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar